Tien beelden waren op plastiek sheet gedrukt en dan op de ramen naast de deur geplaatst. |
|
|
De
werken boven zijn van: |
De Amerikaanse kunstenaar Lee Anne Wilson maakte 29 wigwams van met was bewerkt papier ('Whither Home'), die in de tuin en in de bomen werden verstopt. 'Nature bites back' van Paul Meeuwesse hangt van een tak.
Joanna Margaret Paul (Nieuw-Zeeland) maakte ook werk voor deze tentoonstelling; een kleine keramische schelp met een binnenkant van doorschijnend geel glazuur, als een waardevolle eierdooier.
| Blik van een hoek in de binnenplaats (van boven naar beneden): Tekst in Frans, Engels + Nederlands: Janita Appa, V.K. Zes beelden in de hoek: Richard Paton, V.K. Schilderijen hangend van een boom: Alexis Hunter, V.K. Batik op een tak (voor): Margaret Nagawa, Oeganda. Schilderijen hangend van een boom: Alexis Hunter, V.K. De uitvergrote stoffen micro-organismen van Jessy Rahman wordt ingericht. De performance/installatie, 'The Gifts of Time / RVST BAART LVST' komt achter de ramen rechts beneden te staan. Blik van een hoek met een glas cirkel van Liz Coats. 'Omhulsel voor De Verborgen Woorden' van Tarasieh Werle - Vahdat, Equador. Tekst in Frans, Engels + Nederlands: Janita Appa, V.K. + katoen bloessems (op de boom) door Sonja van Kerkhoff Detail van een van de zes beelden van 'Prayer Wall' van Richard Paton, V.K. |
Een cluster oranje getinte tulpen, ('Tulpen van Istanbul' van Sonja van Kerkhoff) hangt in de poort. Daaronder staat deze tekst:
"De tulp werd in Nederland en Duitsland geïmporteerd vanuit Turkije, ongeveer in het jaar 1600. Rond die tijd werd het Huis van Oranje het Koninklijk Huis van de nieuwe Nederlandse staat."
"Het was geen verzonnen bericht, maar een waarmaking van wat eraan voorafging..."
Surah Yúsuf 111 Qur'án
Tegen de boomstam hangen levensgrote maskers ('Onder Vier Ogen / Between You and Me' gemaakt door Sen McGlinn en Sonja van Kerkhoff. Zij combineren intimiteit en grotekse vormen. De ogen, neusgaten en open mond zijn enorm, misschien té groot. De gezichten schijnen iets duidelijk te willen maken, maar de expressie is niet specifiek - zij tonen geen speciale emotie. Wanneer je dichterbij komt, kun je in de gezichtsgaten woorden lezen. Een samenspel van tekst over kleur en beeldvlakken, die verwijst: naar de ander, het onbekende, het zelf, het staren, en geheimen.
'Memorials' (Gedenktekens) is ontstaan uit de menselijke verschijningsvorm, en bestaat uit talrijke in de aarde gelegde keramische tegels, in de vorm van een jurk. Hierbij staat een sprookjesachtige tekst, die begint met de volgende woorden:
"Toen
zij de tuin binnenging, was het overal groen en zonnig. Zij hoefde zich
alleen maar te concentreren op de uitzonderingen en de bijzonderheden,
en daar stond de tuin bol van: wilde en getemde planten in een eindeloos
aanbod aan combinaties..."
Het
verhaal gaat door. Op een bepaald ogenblik trekt ze haar jurk uit en spreidt
hem over de grond. Zij beleeft allerlei avonturen in de tuin, en als ze
teruggaat, ontdekt ze dat de jurk, die eerst haar huid vormde, nu veranderd
is in een object. Ze besluit de jurk achter te laten, als een teken van
dankbaarheid en als herinnering aan wat wij kunnen verliezen en overstijgen.
Het sprookjesachtige verhaal helpt om het procesmatige van deze kunst
te benadrukken in een taal, die voor de bezoekers van de tentoonstelling
vertrouwd zal zijn. Zodat hun reacties op deze kunst deel zullen uitmaken
van een gedeeltelijk concrete en een gedeeltelijk fictieve taal. De tekst
is vertaald is het Arabisch, Duits, Engels, Frans, Nederlands en Turks
en is dus toegankelijk voor het merendeel van de Leidse burgers.
RVST
BAART LVST - The gifts of time
-an installatie / mail art project
achter twee ramen-
Als je door het raam kijkt, zie je de installatie/performance. De kamer
die achter de installatie verborgen is, wordt gebruikt als bestuurskamer
van de kunstenaarsvereniging Ars Aemula Naturae.
De ramen zijn opgevuld met vrijlijk gegeven geschenken.
Wij willen anderen op verschillende manieren betrekken in het project
'dans le jardin des beaux arts', bovendien willen wij iets doen met het
thema: binnenruimte en buitenruimte, in en rond de binnenplaats. Mensen
uit de hele wereld zonden ons verpakkingsmateriaal, dat wij tegen de ruiten
aan samengevoegd hebben tot een podium en een decor. Deze elementen uit
het dagelijks leven van andere mensen, vormen de entourage voor onze performance.
De verpakkingsmaterialen zijn op elkaar gestapeld en in elkaar geschoven.
Ze geven zo het gevoel dat er tussen de raamkozijnen en de verpakkingsmaterialen
ruimten binnen andere ruimten zijn ontstaan. Voor sommige inzenders was
het een bewuste artistieke daad. Ontelbaar veel kunstenaars uit de hele
wereld participeren in Mail Art Projecten. Verschillende van deze kunstenaars
deden een keuze uit verpakkingsmaterialen op de post in de context van
een conceptuele benadering. Melissa zond ons bijvoorbeeld een verhaal
over dozen in dozen. De kleinste was zo klein, dat zelfs een blik door
de microscoop het doosje niet in beeld kon brengen. Met het verhaal stuurde
ze ons een onzichtbare doos, voor het gemak op een stukje blauwe kneedgum
geplakt.
Anderen, velen niet werkzaam als professionele kunstenaars, zonden of
gaven ons verpakkingsmaterialen. Wij vroegen hen ook een reden aan te
geven waarom ze juist dát stuk materiaal instuurden. Wij wilden mensen
aan het denken zetten over verpakkingsmaterialen, los van de gebruikelijke
functie.
Er waren veel associaties. Wij kregen een Philips lampendoos uit Nieuw-Zeeland,
maar gemaakt in Indonesië, en we kregen iemands lege briefpapiermap. Haar
verpakking van een correspondentiemiddel met anderen. Een luciferdoosje
uit Noord-Ierland. Een lege, goudkleurige bonbondoos uit Siberië. Sommige
dingen komen uit het dagelijks leven, zoals een pak Engelse melkchocolade.
Anderen combineren exotische en andere zaken met de dingen van alledag,
zoals de verpakking van 'houmous', gemaakt door de typisch Engelse firma
Sainsburys.
Onze performance vindt plaats tussen de verpakkingen, met gebruik van
stoffen in de vorm van slakken vormgegeven poppen. De personages treden
op in een luchtig stuk met als thema de binnenkant en de buitenkant.
Meer over de slakken-vormen: Dans le jardin des beaux arts
In de tuin van de beeldende kunsten
De CD-rom, 'Dans le jardin des beaux arts' is een avontuur dat uit verschillende
lagen bestaat. Het verenigt interactieve elementen, het werk van de deelnemende
kunstenaars, videoclips van het project in de Sarjeant Gallery in Nieuw-Zeeland,
en later, elementen van de tentoonstelling in Leiden. Proces en ontwikkeling
zullen door dit deel van het project voortgaan.
Een voorbeeld van een klein deel is hier
Je heb Flash player 4 nodig om het te zien.