My Soul Myself, inkt tekening, 1997.
|
Mijn bahá'í-zijn en mijn kunstenaarschap zijn nauw met elkaar
verbonden.
Tijdens mijn eerste jaar op de kunstacademie kwam ik met het Bahá'í
Geloof in aanraking en één jaar daarna, op 20-jarige leeftijd (1981),
trad ik toe tot deze gemeenschap.
Ik vereenzelvig me sterk met bahá'í waarden, zoals "kunst is aanbidding" of "gelijkheid van ras en sekse", maar tegelijkertijd vind ik het moeilijk te omschrijven wat bahá'í - zijn inhoudt. Soms weet ik niet wat een bahá'í is, net zo min als ik weet wat God is. |
Ik vind het ook moeilijk te beschrijven wat voor kunst ik maak, niet alleen omdat ik een groot aantal verschillende stijlen hanteer en een grote variëteit aan materialen gebruik, maar ook omdat er een grote verscheidenheid is in de manier waarop ik ze gebruik.
Soms is die benadering meer begripsmatig, soms meer gevoelsmatig. In een ander geval kan het een interpretatie of een herbeleving van een ervaring zijn. Vaak heeft het kunstwerk aspecten van al deze benaderingen in zich.
In het beeldhouwwerk Certain Measures (Bepaalde Maatstaven), bijvoorbeeld,
een grote houten tafel op bar-hoogte met enkele verspreid liggende stokken, was mijn uitgangspunt een antwoord te geven op de algemene verdenking tegen 'ethiek' in dit land. Volgens mij maakt religie als gevolg hiervan een moeilijke tijd door.
Ik denk dat wij ethische wetten nodig hebben om te functioneren, en dat het de
verantwoordelijkheid van elk individu is deze in zijn eigen leven toe te passen.
In de huidige maatschappij ontbreekt, naar mijn mening, de dialoog over ethiek, dus
begon ik met het idee enkele "gereedschappen" voor de geest te maken.
Ik name vijf stokken, die als symbool dienen voor gereedschap en maatstaf en graveerde teksten op alle vier de kanten ervan.
Ik wilde de mensen over deze vraagstukken na laten denken, terwijl ze
deze "gereedschappen" in hun handen houden. De meeste van deze
woorden komen van Bahá'u'lláh, uit het boek, Verborgen Woorden,
en ze gaan in zekere zin over verantwoording afleggen aan jezelf.
Ze gaan over moraal, maar ze zijn niet moralistisch. Er worden geen antwoorden
gegeven.
Toen ik dit voor de eerste keer tentoonstelde, verzamelden de mensen zich rond de tafel om er over te discussiëren en werd ik benaderd
en aangevallen over mijn moralistische werk. Enkele mensen werden erg
boos, ze waren geraakt door het onderwerp, ook al vonden ze het niet leuk.
Wat vooral een succes was, was dat mensen daar bleven om verder te discussiëren of de stokken beet te pakken. Ze liepen niet weg.
Een ander werk van mij is het videoprojectie Ablutions
(= meditatieve wassing), waarin twee handen uit het donker neerdalen om water te scheppen uit een glazen kom. Deze bewegingen worden herhaaldelijk geprojecteerd op een tussen vier pilaren (50 cm uit elkaar) gespannen doek, maar het is een video van een actie en geen film-loop. Er zijn veranderingen die er op wijzen dat dit een proces is, niet een werktuiglijke herhaling.
Ik heb dit werk gemaakt om mijn gevoel van het spirituele als bahá'í te delen.
Sommige Bahá'ís wassen hun handen en hun gezicht voordat ze hun dagelijkse gebeden zeggen, net zoals de moslims dat doen.
Het gaat hierbij niet om schoonmaken, maar het is meer een ritueel of een voorbereiding op het communiceren met het goddelijke.
Letters van de Levende was een installatie van 19 vlaggen gemaakt voor het Oerol festival van 1996. Het thema was toen -aantrekkingskracht- en ik koos een periode uit de negentiende-eeuwse bahá'í geschiedenis als uitgangspunt.
De eerste 19 volgelingen van deze godsdienst namen grote persoonlijke risico's door de gevestigde godsdienst te verlaten
om deel uit te gaan maken van de nieuwe religie en de Báb (dat betekent:
de poort) te volgen.
Terwijl ik aan deze tekeningen werkte, besefte ik dat onzekerheid, terughoudendheid en vervreemding net zo goed deel uitmaken van de zoektocht als verlangen, passie en overtuiging. Dus werden deze tekeningen en vlaggen het resultaat van mijn eigen zoektocht om het magische, de aantrekkingskracht, onzekerheid en uitdaging van de aantrekkingskracht van de geest uit te drukken.
De 19 vlaggen werden opgesteld langs een duinenrij en van een afstandje
leken ze in één lijn te staan.
Terwijl je in hun richting liep, bleken ze
niet in een bepaalde richting te wijzen. Dit geldt ook voor elke groep of
elk systeem.
Van een afstandje lijkt de groepsidentiteit of de overtuigingen
van het systeem duidelijk omschreven, maar dichtbij of van binnenuit is
het moeilijk te ontdekken welke kant die richting uitgaat.
Elke vlag symboliseert
niet alleen een "letter" in dit nieuw alfabet, maar ook een poort
of drempel voor het spirituele, terwijl elke tak (uit de bossen van het
eiland) een contactpunt symboliseerde: het materiaal. Het materiaal van
de tak hield elke vlag op een bepaald punt, terwijl de wind elke "spirituele" vlag constant in beweging hield.
The flags are a particular colour but the forms they create under the
influence of the wind constantly vary. Those Letters of the Living followed
the magnetism of the Báb and were interpreting this magnetism in
diverse ways into their lives.
Wat ik zo opwindend vond, waren al die extra associaties en gevoelens
die ik niet voorzien had. De afzondering van deze plek waar de wind vrij
spel had en de toch onmisbare aanwezigheid van de vlaggen en hun gedurige,
altijd hoorbare flapperen.
De litho Letters of the Living (1996, 35 cm in diameter) is een
variatie in de vorm van een cirkel van de witte lijntekeningen voor de
vlaggen. Een van de redenen dat ik een cirkel gebruikte (een gebruikelijk
soefi teken) was dat veel van deze nieuwe babí moslims een soefi
achtergrond hadden.
>> zie deze litho (52 KB)
What kind of idea are you
Wat voor idee ben je, ben je het soort dat compromissen maakt, een handeltje afsluit,
zich aanpast aan de maatschappij, of ben je het koppige, starre type idiote
denkbeeld dat liever breekt dan in de wind te wiegen? Het soort dat vrijwel
zeker, negenennegentig van de honderd keer, in stukken geslagen zal worden,
maar de honderdste keer de wereld zal veranderen. |
Een terugkerend thema in mijn werk heeft te maken met ´verlies´ of verdeeld zijn. In het algemeen beeld ik dit thema positief uit als de viering van de ´verscheidenheid´ of het ´veelvoudige´. In mijn eigen leven voel ik me altijd ´opgedeeld´, en vooral wat betreft het spirituele; deels komt dit omdat ik in een samenleving ben opgegroeid waar het leven niet zo sterk geordend is als in Nederland, maar ook omdat deze samenleving veel materialistischer is.
Mijn feministische ideeën en het feit dat ik moeder ben van jonge kinderen bent dragen ook bij tot dit algemene gevoel van ´opgedeeld´ zijn. In mijn werk geef ik echter vaak meer optimistische ideeën weer, en dat komt waarschijnlijk omdat ik bahá'í ben. Het Bahá'í Geloof geeft optimistische kijk op de wereld.
We geloven dat alle mensen een natuurlijk verlangen naar het goede hebben, maar dat onwetendheid of ziekte dit in de weg staat.
Bijvoorbeeld in het werk, Replaced text, een tekst die uit het boek De Satansverzen van Salman Rushdie komt, wordt de kijker gevraagd wat voor ideeen hij heeft. De tekst toont aan dat het er niet toe doet hoe klein het idee is; als je de overtuiging
en wil hebt zal het idee uiteindelijk jouw wereld veranderen.
de nederlands komt....
...It illustrates
that no matter how small the idea is, if you have conviction and will,
in the end that idea can change something. At the same time it also raises
questions: how does one know when to compromise or not, and is there a
wisdom in this too? The book is about bringing oneself to account, about
examining one's own ideals, in the lives of the two main characters. But
unfortunately, that theme seems to have been overlooked, for socio-political
reasons.
Here his book did make an impact on the world, but not, I
would think, in the way the author intended.
Ideas are not independent
of the world, of history, so it is all well and good to have conviction
and a good idea, but how we present it is just as important and how we
are affected by the forces of society is also an important factor. Rushdie's
book also brilliantly weaves these sorts of issues throughout the book,
so it what has happened is both unfortunate and ironic.
Here I've taken the text and reset it in another framework. The film reflects,
giving the viewer a fuzzy reflection of themselves.
Another work called Shadow visualizes the theme of how history is always there. A dark shape, a shadow or phoenix form rises out of the double
pages of a book on feminist theology by Mary Daly. The shadow form ambiguously
occupies either a positive or a negative space, but it is definitely in
the foreground. I wanted to show that history is always there but that
is not something set in stone, more like a metamorphizing shadow that
always hovers over us. ..
Ik geloof dat hoe meer we dit kunnen zien, door blootgesteld te zijn aan
allerlei soorten ideeen, hoe minder begrenzend het is en ik heb in de
achtergrond een schakering van blauw tot paars gebruikt om een verandering
te suggereren.
Een ander werk, I tend to see the world as one |
Het werk geeft een positieve visie weer, een beetje als "het toekeren van de andere wang".
De baby is rustig. Maar er zit een wending in. De tekst draait
zichzelf om net als een kaart die wordt omgedraaid en opnieuw gestoken wordt: lot en
voorzienigheid.