Deel twee van de route >> naar deel een
Bernhardkade 36
wachtkamer van huisaarts
A. Gosinga:
Kunstenaar:
Christiaan van Tol (Leiden)
"Horen, zien en zwijgen"
3 schilderijen, olieverf op doek.
"Hier hangen drie schilderijen met als thema: 'horen, zien en zwijgen'. Een thema wat
wel bij een dokter lijkt te passen. Die moet veel luisteren en zien en heeft zwijgplicht. Het is
misschien ook een goed advies voor onze samenleving. Luister en kijk goed naar de diverse
culturen en zeg nog even niets! Heb nog even geen mening.
Het is grappig dat dit gezegde altijd verkeerd is uitgebeeld. Al die aapjes die met hun handen voor
hun oren en ogen zijn uitgebeeld, al die mensen die voor de gein dit gezegde uitbeelden door hun
ogen en oren dicht te stoppen en een foto ervan op internet zetten hebben even niet
bedacht dat je wél moet luisteren en kijken.
Mijn werk blijkt dus erg over zintuigen te gaan: kijken, luisteren en zwijgen."
Prijs op aanvraag.
meer van zijn werk in deze expositie >>
website: www.christiaanvantol.nl
Bernhardkade 40
Kunstenaars in de ramen rechts van de ingang:
Julia Rice (U.S.A. / Leiden),
Laugh, olieverf op doek Prijs: € 300,-.
website: juliaannrice.googlepages.com
Anneke van Rijswijk (Leiden),
CHICKENTALK", acryl op doek, 50 x 50 cm. Prijs: € 240,-.
website: www.zumbayllu.com Meer van haar werk in deze expositie >>
Prime site (ideal plek), drukwerk op stof.
website: www.bahai-library.com/bafa/a/arkell.htm Meer van haar werk in deze expositie >>
Links: Rokers hoek waarin en rond hangt werk
van Elaine Arkell (Londen)
binnen Bernhardkade 40
Kunstenaar:
Elaine Arkell (Londen, VK)
Fagged Out
Installatie over haar tabak verslaving in de rokers hoek
Tekeningen + voorwerpen op papier
Levensgroot pop van Remy Habets (Utrecht)
binnen Bernhardkade 40
Kunstenaar:
Remy Habets (Utrecht)
Installatie zittende vrouw
(bij een tafel binnen)
Materiaal: polyester, tape, papier, verf, pruik, kleren
120 x 60 x 50 cm
Prijs op aanvraag
Deze installatie van beeldend kunstenaar Remy Habets kan worden geïnterpreteerd als een ruimtelijke trompe-l'oeil; de beschouwer krijgt in eerste instantie de indruk geconfronteerd te worden met een vrouw die aan tafel zit. Bij nadere beschouwing zien we meer dan een visuele grap; de vrouw ligt met haar hoofd op haar handen, het gezicht is verhuld door de haardos die voor haar ogen hangt, waardoor het onduidelijk is of de vrouw slaapt of dat er misschien iets met haar aan de hand is. Door de figuur in een openbare ruimte te plaatsen, wordt het publiek een onderdeel van de installatie en vice versa; Habets wil de bezoeker verleiden om contact te zoeken met de vrouw, iets dat in onze almaar individualistischer wordende maatschappij misschien helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is.
Habets plaatste de installatie eerder in de leeszaal van de Centrale Bibliotheek van Nieuwegein, alwaar het voor de nodige controverse en ook hilariteit onder de bezoekers zorgde.
Meer van zijn werk in deze expositie >>
website: www.remyhabets.com
Foto's van keramiek schoenen, van Ayhatun Ateşin, Cyprus
Bernhardkade 40
Kunstenaar:
Ayhatun Ateşin (Cyprus)
Silent Walk (Stille Wandeling)
(ramen langs de trappenhuis)
Ayhatun Atesin: “Het begon in maart 2005 op Internationale Vrouwendag. Het symposium zou plaatsvinden in de Mersin universiteit (Zuid-Turkije). Daar ontmoette diverse culturen elkaar en vrouwen van overal ter wereld kwamen samen om een dialoog aan te gaan…
24 kunstenaressen van overal ter wereld kwamen kun werk tentoonstellen in het Museum van de Schone Kunsten.
Een nieuw thema met de bijbehorende slogan: “Vrouwen maken Vrede” werd geboren als antwoord op de gruwelijkheden die de voortdurende oorlog met zich mee bracht en aarom waren de vrouwen gevraagd aan dit thema te werken.
Ik dacht aan de labyrinth kaart van de hoofdstad Nicosia (Cyprus). De doodlopende straten van het labyrinth waren als de koude, doodlopende oorlog.
In sommige hoeken van het labyrinth lagen kapotte schoenen die van de muur waren gesprongen en er zijdelings lagen. Dit was het lot van mensen die onconventioneel dachten. In andere delen probeerde ik de wanhoop te tonen van zij die terug probeerden te gaan als ze geconfronteerd werden met muren. Ik noemde dit “The Silent Walk”. Stil, maar vol met gegil."
In 2006 maakte Ayhatun Ateşin nog een installatie met schoenen van keramiek, dit keer op locaties verspreid over haar eigen stad, het noorden van Nicosia, waar elk van de 52 schoenen de lege plekken voorstelden in de overheid van haar land. Er zijn alleen mannelijke leden van het parlement in Noord Cyprus. De foto’s die hier worden getoond zijn van deze interventies in haar stad.
Installatie van Alet Kortenoeven, Leiden
Bernhardkade 40
Raam van de zakgeldproject:
Kunstenaar:
Alet Kortenoeven (Leiden)
Binnenkijken
De beelden op het raam laten een huiselijke interieur zien. Het werk is zichtbaar door er dicht bij te staan. Het is intiem werk. Tegelijkertijd laat ik zien wat er werkelijk achter deze ruimte te zien is. Wat laat ik zien?
En wat hebben de beelden te maken met de ruimte daarachter?
Een werkelijke ruimte die zichtbaar is of een ruimte die zichtbaar lijkt te zijn?
Wat is schijn? Wat is werkelijkheid?
Meer van haar werk in deze expositie >>
Details van: de installatie van Alet Kortenoeven, Leiden
aan de Kooilaan
Ramen van de ingang van het zakgeldproject:
Kunstenaar:
Aart Korsuize (Leiden)
Balletjes
De bewegingskunst van het dansen heeft Aart Korsuize het afgelopen jaar geïnspireerd tot het schilderen van de dans in lichtvoetige en kleurige miniaturen.
Dit eerbetoon aan mannen die dansend door het leven gaan, is Aart Korsuize op het lijf geschreven.
Het plezier om te dansen, luchtigheid, licht en vrij om de zwaartekracht te gebruiken of vergeten,….
Kortom, kijk, geniet van het plezier in beweging, kleur, ruimte en licht en vergeet niet van weeromstuit zelf een een dansje te maken…
<< Detail: van zijn installatie van twentig-tal mobilen
ramen van het filmzaal aan de Kooilaaan
Kunstenaar:
Christiaan van Tol (Leiden)
"Wat een herrie"
Tekeningen op papier: 7 delig
"Voor de ramen aan de Willem de Zwijgerlaan heb ik 'herrie' getekend: overdonderende vliegtuigen, I-pods, schreeuwers, en een tam-tammende Tamboer.
Dit alles met veel bombarie, veel gekletter van lijnen, strepen en ander tekenkunstig geweld!"
Prijs op aanvraag.
meer van zijn werk in deze expositie >>
website: www.christiaanvantol.nl
boven: 2 schilderijen van
Anneke van Rijswijk, Leiden.
boven: 3 schilderijen van
Marian de Groot, Leiden.
beneden: "Toeschouwer" van
Christiaan van Tol, Leiden.
Ramen van de peuterspeelzaal
Kunstenaar:
Anneke van Rijswijk (Leiden)
2 schilderijen: KOETJE ’ en ‘ IN DE WEI
Acryl op doek / 2 x 100 x 70 cm
aaneengesloten geschilderd
Prijs (tezamen) : € 400,-
“Een koe is zwart met witte vlekken”,
zei een mevrouw tegen mij…..
“Ze is niet blauw en ook niet rood…”
Maar wat is nou waarheid ?
Een zwart met witte koe geeft volle melk
Een bruine koe geeft chocolademelk,
Een blauwe koe geeft smurfenvla…
En een rode koe limonade……
Wat is daar mis mee?
Meer van Anneke's werk in deze expositie >>
website: www.zumbayllu.com
Ramen boven en van de internet cafe
Kunstenaars:
Marion de Groot (Leiden)
De drie ontmaskerde hoofden blauw, grijs en geel bestaan uit acrylverf, rijstpapier op doek.
Christiaan van Tol (Leiden)
Toeschouwer, olieverf op doek
Achter een ander raam hangt een schilderij
van een man die tussen de gordijnen door
naar binnen gluurt - hij hangt nu zo dat hij
naar buiten kijkt. Bovendien is het raam,
en dus ook het schilderij nogal verstopt
achter struiken, die steeds hoger groeien.
aan het eind van het festival is er misschien
niets meer van de man te zien; dit moét iets
betekenen! Misschien zoiets als wie naar binnen blijft kijken verdwijnt op den duur.
Kom naar binnen, doe iets. Maak herrie! Sla op de Tam Tam! Laat je zien!
Kooilaan 43a
Kunstenaars:
Willem Overtoom (Leiden) links van de ingang
Remy Habets (Utrecht) rechts van de ingang
Matilde Zijp (Leiden) rechts van de ingang
Fred Rohde (Leiden) aan de kooilaan
Willem Overtoom (Leiden)
Foto’s gemaakt tijdens werkreizen in Cambodja, Laos, Thailand, Myanmar en Nederland
Prijs: Op dit formaat en in deze uitvoering € 750,-. Gesigneerd en genummerd 1 t/m 12.
Voor formaten > en < prijs op aanvraag) > willemapenstaartjeimage-in-image.com
De foto’s van Willem Overtoom zijn tijdloze, autonome beelden die geen onderschrift nodig hebben. Hij maakt geen foto-reportages en is geen fotojournalist, hij werkt ook niet aan foto-documentaires. Zijn benadering is meer die van een schilder dan van een fotograaf. Het schilderachtige karakter van zijn werk is zo sterk dat je soms het idee krijgt naar een heus schilderij te kijken. Door de keuze van het standpunt, het uitkaderen en de compositie overtreft zijn werk vaak de werkelijkheid. De woorden van K. Schippers zijn hier van toepassing: Jij hebt de dingen niet nodig om ze te kunnen zien, de dingen hebben jou nodig om gezien te worden.
Voor zijn werk bezocht hij een groot aantal landen in Noord-, Zuid-, en Midden Amerika, in Europa en Zuid Oost Azië. Zijn archief bevat meer dan 10.000 beelden uit 24 landen, staten en landstreken. Dat werk wordt o.a. vertegenwoordigd door beeldbank The Cover Story. Zijn werk werd op veel plaatsen geëxposeerd. Niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk, Duitsland en in Maleisië. Zijn werk werd in tijdschriften in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Korea, Taiwan en Maleisië gepubliceerd of werd er over hem en zijn werk geschreven.
Remy Habets (Utrecht)
Oh Deer II
pluche, garen
180 x 40 x 20 cm. Prijs: € 750,-
Huid van (delen van) knuffelbeesten. Grof aan elkaar genaaid met dik, zwart garen. Een hedendaagse Frankenstein lijkt hier aan het werk te zijn geweest.
Habets gebruikt (herkenbare) objecten als uitgangspunt en transformeert deze, waardoor er een contrast ontstaat tussen de oorspronkelijke betekenis en het nieuwe beeld.
Meer van zijn werk in deze expositie >>
website: www.remyhabets.com
Matilde Zijp (Leiden)
Losse Bladeren
acryl op papier
website: www.matildezijp.nl
Fred Rohde (Leiden)
Foto's gemaakt in Japan in de zomer van 2008
acryl op papier
elk foto, 37 x 55cm
Fred Rohde (Leiden), lid van Ars Aemula Naturae en ruim vijfentwintig jaar actief als fotograaf/kunstenaar, nam deel aan meer dan honderd foto-exposities, waaronder de Foto Biënnales van Rotterdam en Amsterdam. Hij documenteert mensen in betrokken authentieke portretten, ogenschijnlijk eenvoudig, maar met een grote innerlijke beschouwing, een sleutel tot een andere werkelijkheid achter de waarneming. In juni 2008 werd hij genomineerd voor de tweejaarlijkse ARS prijs. Als fotojournalist heeft Fred Rohde gewerkt voor het Leidsch Dagblad, de Leidse Courant en de Leidse Stadskrant. Hij is lid van de Amsterdamse ‘Fotografenavond’, een groep gerenommeerde professionele fotografen die maandelijks bij elkaar komen in café Kalkhoven in Amsterdam en hij fotografeert/schrijft al meer dan tien jaar voor diverse tattoo magazines waaronder Tattoo Planet (NL), Skindeep (UK), Tätowier Magazine (BRD) en Skin & Ink (USA). Fred Rohde’s fotografie is naast documentair deels experimenteel, waarbij vooral zijn 'Photochemical Happenings' veel bewondering oogsten
website: http://home.online.nl/fredrohde
Kooilaaan
Kunstenaar:
Anneke van Rijswijk (Leiden)
Kooilaaan
3 schilderijtjes: SCHARRELKIPJE I
en SCHARRELKIPJE II
en KOETJES
bloemenwinkel (links)
Acryl op doek / 2 x 20 x 20 cm
en 30 x 30 cm
Eén scharrelkipje scharrelt
Twéé scharrelkipjes scharrelen
Maar, dan wel op een groot erf,
Met véél ruimte……
En niet in een grote hal
Waar ze maar 2 pasjes heen en weer
kunnen stappen
Met duizenden anderen !
Koetjes zijn koetjes
Oranje, roze of rood
Het is maar net hoe je het ziet….
website: www.zumbayllu.com
Foto: Elsbeth Klink
Kooilaaan
Kunstenaar:
Anneke van Rijswijk (Leiden)
Kooilaaan
SCHARRELKIPJE I
Acryl op doek / 2 x 20 x 20 cm
en 30 x 30 cm
Eén scharrelkipje scharrelt
Twéé scharrelkipjes scharrelen
Maar, dan wel op een groot erf,
Met véél ruimte……
En niet in een grote hal
Meer van Anneke's werk in deze expositie >>
website: www.zumbayllu.com
Kooiplein
Kunstenaar:
Leidi Haaijer ('s-Hertogenbosch)
"Punten&Vlekken&Cirkels 2000 - > "
Diverse teken-, schilder en print technieken op uiteenlopende dragers. Prijs op aanvraag
Foto's: Elsbeth Klink
Punten&Vlekken&Cirkels 2000 - > is een lopend project; ruim 10 jaar geleden begon Leidi Haaijer zich meer te concentreren op de relatie tussen de cirkel en het vierkant.
Cirkels manifesteren zich op oneindig veel manieren en hebben veel betekenissen; ze variëren van punt of vlek tot een perfecte cirkel. De nog steeds groeiende collectie bestaat uit een grote variatie van combinaties en manieren van samenstellen; soms zijn ze op kleur gerangschikt, bijv. de blauwe, de zwarte of de gouden verzameling. Tijdens het werkproces en de presentaties ontstaan nieuwe associaties naast de meer universele betekenissen van de cirkel en het vierkant, zoals: de binnenkant van een steen, de doorsnede van een boom, een verzameling van verstilde momenten, een expansie van werelden...
De objecten of punten markeren op hun beurt ook weer een veld, een objectenwolk. Op afstand kan zo'n wolk weer als een vlek gezien worden, waardoor de relatie tussen moleculair en planetair duidelijk wordt. De samenstelling van punten hangt af van de onderlinge relatie, de ruimte en de esthetiek; er ontstaat ruimte voor nieuwe interpretaties door de samensteller en de kijker.
website: www.leidihaaijer.nl
Curacaostraat 3
Kunstenaar:
Leidi Haaijer ('s-Hertogenbosch)
"Punten&Vlekken&Cirkels 2000 - > "
Diverse teken-, schilder en print technieken op uiteenlopende dragers. Prijs op aanvraag
Links: 2 schilderijen van
Jacqueline Borg, Leiden
Rechts: Een schilderij van
Molly Ackerman, Leiden
Links + onder: 'Wiser lake 5"
van Jane Van Werff, VS
Rechts: Een schilderij van
Jacqueline Borg, Leiden.
Foto's: Elsbeth Klink
"Wiser lake 5" van Jane Van Werff.
Foto: Elsbeth Klink
Driftstraat 49
Kunstenaars:
Jacqueline Borg (Leiden) links van de ingang
"In mijn vrije werk is in de loop van de jaren na 1973 een geleidelijke versobering ontstaan. Begin jaren tachtig zette de abstrahering zich voort, waarbij de balans doorsloeg naar het landschappelijke met een sterk illusionaire werking. De kleurtoetsen zijn bijna abstracte vlakken, die echter, doordat ze aan een vorm toebehoren toch onderdeel zijn van het landschap, of het object. Van het oorspronkelijke 'fijnschilderen' en 'magisch realisme' zijn nog altijd elementen terug te vinden in mijn werk. Ik laat mij graag inspireren door de zee, rotsen en luchten."
Jacqueline Borg heeft haar opleiding gevolgd aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Naast haar vrije werk specialiseerde zij zich vooral in het tekenen en schilderen van portretten.
website: www.jacquelineborg.nl
Molly Ackerman (Leiden) ramen midden + links
en twee schilderijen in twee ramen rechts van de ingang
"Circle of Love"
mixed medium on canvas
30 x 30 x 5cm
In my travels around the globe I have found
those who I would call my family of love it is
not exclusive but an open circle of acceptance
and unconditional Love. Therefore this series 360
small paintings are being spread throughout the
world.
As an advocate of PEACE I believe Love is the secret to life and we don't have to look
much further than our own hearts to begin the magical journey of PEACE. Heart to
Heart, One by One!
Molly Ackerman, Leiden 2009
website: www.expansionistartempire.com
Jane Van Werff (VS) rechts van de ingang
Wiser lake 5
olieverf op doek
De veer symboliseert de adelaars, de witte swanen en vele varianten aan vogels die continue migreren naar Wiser lake.
Geinspireerd door de veranderende seizoenen, kaderen de textuur en diepte aan kleur de veer.
Jane Van Werff woont in Washington, VS.
website: www.artslant.com/global/ artists/show/12715-jane-van-werff
Sonja van Kerkhoff (Leiden) boven in de ingang
Tulpen uit Istanbul
hangend tulip-vormen, kunsthars + nylon
Tulpen uit Istanboel gaat over mijn hier zijn in Nederland. De tulpen lijken van glas te zijn, in varierende
tinten oranje, en hangen aan het plafond. Deze twee teksten zijn ook deel van deze werk:
"Het is geen verzonnen bericht, maar een waarmaking van wat eraan voorafging..."
"It is not a tale invented but a confirmation of what went on before it..."
Yusuf 111, The Qur'án
"De tulp werd in Nederland en Duitsland geimporteerd vanuit Turkije, ongeveer in het
jaar 1600. Rond die tijd werd het Huis van Oranje het Koninklijk Huis van de nieuwe
Nederlandse staat."
The Dutch House of Orange has reigned since 1572. The tulip from Turkey gained
popularity in West Europe in the early 1600s.
Het hoofdstuk (Yusuf) van de Koran verwijst naar progressieve openbaring. Dit is een begrip dat alle religieuze
leiders of profeten van dezelfde bron komen en deel uitmaken van dezelfde eeuwige godsdienst.
Hier verbind ik deze Moslim en de Bahai visie op godsdienst aan dat culturele symbool. De tulp is nooit een
gevonden object geweest, hij kwam ergens vandaan, en in dit geval uit een Moslim gemeenschap.
Geboren in Nieuw Zeeland, Sonja woont sinds 1999 in Leiden.
website: www.sonjavank.com